Naprogramované softvérové roboty už dávno nie sú používané len na vyhadzovanie používateľov zo zoznámky, či rozposielanie emailových reklám na Viagru. Doba pokročila a s ňou aj použitie algoritmov simulujúcich správanie online používateľov. Nie len reklama, ale aj tvorba politického súhlasu sa dá niekedy zautomatizovať, i keď jej reálny prínos nedokážem zatiaľ odhadnúť.
Ešte v roku 2010 výskumní pracovníci z Indiana University publikovali výskum dokazujúci, že politické strany a záujmové skupiny používajú falošné Twitter účty na vytvorenie dojmu rozsiahleho politického súhlasu medzi bežnými používateľmi sociálnych sieťach. Ich tím si za svoj cieľ kládol odhaliť politickú propagáciu ukrytú za nevinne vyzerajúce názory bežných ľudí. Tento typ neetickej propagácie sa nazýva Astroturfing, kde veľké množstvo umelo vytvorených účtov medzi sebou propaguje názory, odkazy či komentáre, so snahou navodiť dojem, že verejnosť sa prikláňa k nejakému názoru. Celú takúto kampaň pritom často riadi len niekoľko ľudí, ktorí do systému pridávajú informácie a ten správy automatizovane publikuje a zabezpečuje interakcie medzi jednotlivými účtami.
Výskumníci od používateľov sociálnej siete Twitter zhromažďovali tipy na podozrivé správy a kontá, ktoré ich publikovali. Následne vykonávali analýzu prepojení jednotlivých účtov a hľadali medzi nimi súvislosti použitím metód data miningu, a matematických modelov. Tiež pozorovali memy, rýchlo sa šíriace populárne informácie, a delili ich na tie, ktoré sú medzi bežnými používateľmi zdieľané rovnomerne a tie, ktoré pochádzali z relatívne malej silno prepojenej skupiny. Výsledkom ich výskumu je nástroj s názvom Truthy project.
Jeden z jeho zakladateľov, profesor Filippo Menczer, sa vyjadril, že sa im podarilo odhaliť množstvo účtov posielajúcich, či preposielajúcich odkazy len medzi sebou. Takéto správanie dokáže dostať danú tému na sociálnej sieti medzi populárne, čím sa zväčší počet ľudí, ktorí sa k nej dostanú. Zároveň však celkom jasne vytyčuje hranice medzi vyfabrikovanými a skutočne zdielanými informáciami.
Takouto formou bola v roku 2010 podporovaná napríklad stránka republikánskeho kandidáta John Boehnera, ktorej odkaz poslali niektoré účty aj viac ako 20 000 krát. Podobná situácia nastala pred parlamentnými voľbami v Rusku, kedy tisícky vopred vytvorených, no dovtedy neaktívnych, twitterbotov začali posielať denne stovky správ zahlcujúcich účty aktivistov kritizujúcich Kremeľ. V súčasnosti pozorujú podobné aktivity uskutočňované vládou v Sýrii.
Politické kampane samozrejme nie sú v tejto činnosti jediné, minulý rok pracovníci University of Illinois v Chicagu objavili, že aj elektronické cigarety sú na sociálnych sieťach masívne propagované s pomocou botov publikujúcich správy o tom ako prestali fajčiť bežné cigarety.
Nová doba si vyžaduje nové protiopatrenia. Možno nás raz budú podobné algoritmy, ako používa projekt Truthy, chrániť pred indoktrináciou. A možno nám práve oni budú hatiť cestu k objektívnym informáciám. To už záleží na ľuďoch, nie technológii.
Pridaj komentár